Door: Frederika van Rijn, informatiespecialist bij Doxis

 

DI_Veldkamp42 joins chatroom

Ambtevoor_op_het_web: Goedemorgen! Welkom! Ik geloof dat we elkaar nog niet eerder hebben gezien? Nieuw hier?

DI_Veldkamp42: Dat kan kloppen. Het is mijn eerste dag bij de gemeente.

DI_Veldkamp42: Zozo, een chatroom op intranet, dat zie je niet vaak.

Ambtevoor_op_het_web: Jaja, onze organisatie is zeer vooruitstrevend in Het Nieuwe Werken.

DI_Veldkamp42: Nog wel vrij leeg hier.

Ambtevoor_op_het_web: Het is nog vroeg. En mensen moeten nog wat wennen. Maar ik zeg je, dit is de toekomst!

DI_Veldkamp42: Heb jij veel met dit nieuwe werken te maken in je dagelijkse werk?

Ambtevoor_op_het_web: Zeker. Ik werk regelmatig thuis, twee dagen geen files. Flexibele werkuurtjes. Erg voordelig. Verder blokkeert mijn werkgever social media niet meer. Ziet het nu als een goed initiatief richting de burger.

DI_Veldkamp42: Social media?

Ambtevoor_op_het_web: Ik zal een mooie definitie op google voor je zoeken. Brb (noot van de redactie: ‘be right back’)

Ambtevoor_op_het_web: Van Wikipedia: “Social media of sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Tevens is er sprake van interactie en dialoog tussen de gebruikers onderling.”

DI_Veldkamp42: Dat was snel, ik ben onder de indruk.

Ambtevoor_op_het_web: The future is now. =D

DI_Veldkamp42: Heb je wat voorbeelden van sociale media?

Ambtevoor_op_het_web: Deze chat waar we nu op zitten. Andere messageboards, fora, Twitter en sociale netwerken zoals Hyves, Facebook, LinkedIn.

DI_Veldkamp42: Die sociale netwerken ken ik wel. Mijn kinderen zijn vrij actief op Hyves en Facebook en na wat aandringen van mijn oud-collega’s heb ik een paar weken geleden een LinkedIn profiel aangemaakt. Maar hier wordt social media dus ook voor het werk gebruikt?

Ambtevoor_op_het_web: Zeker, zeker. Deze chatroom wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt wanneer er intern advies moet worden gevraagd.

Ambtevoor_op_het_web: Verder is er op de gemeentelijke website een forum ingericht waar burgers meldingen kunnen doen van geplande kleine evenementen. De afdeling Vergunningen zet daar ook hun besluitvorming op. De burger kan de toestemmingsbrief direct van de website downloaden. Makkelijk voor de burger en minder papier voor ons.

Ambtevoor_op_het_web: Daarnaast sturen we bevestigingen van afspraken per sms en kunnen bijvoorbeeld gaten in de weg worden gemeld via een app.

DI_Veldkamp42: Dat is inderdaad vooruitstrevend. Wat is de reactie van de burger op deze nieuwe dienstverlening?

Ambtevoor_op_het_web: Zeer positief. We merken dat de burger ons makkelijk kan bereiken. Ook is de doorlooptijd tussen aanvraag en besluit sterk teruggenomen.

DI_Veldkamp42: Het lijkt me wel lastig om al die informatie te beheersen.

Ambtevoor_op_het_web: Beheersen? Wat bedoel je precies?

DI_Veldkamp42: Hoe worden bijvoorbeeld die meldingen op het door jou genoemde forum gearchiveerd?

DI_Veldkamp42: Hoe haal je ontvangstbevestigingen en meldingen uit mobiele telefoons en plaats je ze in een dossier? Je kan niet even de tekst overtikken in een worddocument, want bijvoorbeeld de sms blijft het originele stuk.

DI_Veldkamp42: Hetzelfde geldt voor het interne overleg in deze chatroom.

Ambtevoor_op_het_web: …

Ambtevoor_op_het_web: Daar heb ik nog niet bij stil gestaan.

Ambtevoor_op_het_web: Voor welke afdeling werkte jij ook al weer? Oops… the connection has timed out. Please try again later.