Door Max Beekhuis, directeur van Doxis

 

Vervangende auto’s zijn altijd spannend. Bij de laatste dertigduizend kilometer beurt was het weer zo ver: een vervangende auto.

De salesafdeling houdt de kilometerbeurten goed in het oog. Over een jaar ben ik toe aan een nieuwe leaseauto, dus mag ik nu als vervangend vervoer het modernste model proberen. Een hybride variant ditmaal, want groen moet het worden, het leasewagenpark. Geen succes wat mij betreft.

In Amsterdam-Centrum is het een kwestie van alert en snel reageren, anders zie je elke verkeerslichtkleur minimaal twee maal. Niet in beweging te krijgen! Eruit trouwens ook niet! De remenergie wordt gebruikt om de accu op te laden. Fijn maar ik wil vaart verminderen. En de zojuist opgedane energie wordt gebruikt om weg te rijden, graag als het groen is en niet in beweging komen bij oranje!

Zou het in het woord hybride zitten? De politie Hollands-Midden heeft ook hybride problemen. Blijkt eerst het PDF-je van de wapenvergunning aan Tristan van der V. in het slop te zijn geraakt. Lijkt er bij huiszoeking bij Tristan thuis toch ook sprake te zijn geweest van een analoog dossier. Helaas ook weg. De gemeente Haren heeft last van het omgekeerde, de vergunningverlening voor een koffie-etablissement was zoek – naar het schijnt na een interventie van een wethouder – komen ineens ambtenaren met een analoog schaduwdossier op de proppen.

Hybride werken vloeit voort uit digitaal werken en analoog opslaan. Het papier is dan nog leidend. Ik snap dat wel een beetje. Voordat je in een organisatie met een midoffice, digitale processen hebt, iedereen die volgt en de documentatie digitaal wordt opgeslagen, ben je een aardige periode verder. Dus werken we een tijdje hybride, nu al ruim tien jaar. “Hybride werken is bij ons lijdend”, is een correcte weergave van deze transitieperiode. Dat moet toch sneller kunnen! Technisch geen probleem, functioneel zo ingericht, alleen het gedrag van medewerkers schijnt problematisch te zijn. Daarom gaan we onder de vlag van de vier “B’s”, Bricks, Bits & Bytes én Behaviour, aan de slag. Ik stel voor de bulder- hiërarchie te herintroduceren: dit is het, zo werken we hier en als het je niet bevalt: wegwezen!

Bulderen heb ik ook gedaan bij het ophalen van mijn auto. Als deze hybride variant het bod voor de toekomst van mijn automerk was, dan ga ik weer voor een ouderwetse energieslurper. En de kleur? …