Column

Door: Jaap de Witt, directeur ChangeAssist en gastcolumnist voor Info Management

Jaap de Witt

Veranderingen. Mensen houden daar niet van. Dat is een gegeven. De een kan er beter mee omgaan dan de ander. Hoe komt dat? Hoe neem je de weerstand weg en hoe creëer je draagvlak voor de komende veranderingen?

Het antwoord is simpel: neem uw medewerkers en uzelf serieus. Ga na wat weerstand veroorzaakt. In welke situaties zet u zelf de hakken in het zand? Antwoord: wanneer u niet betrokken wordt bij het veranderingsproces. Wanneer een verandering ineens wordt opgelegd. Medewerkers wordt echter vaak reactief gedrag verweten, terwijl we niet onderzoeken hoe dat komt, waar dat gedrag vandaan komt.

Kijk naar uw privé situatie: de voorbereidingen voor de zomervakantie beginnen vaak ergens begin van het jaar. U kiest voor een hele verre avontuurlijke reis, of toch liever naar Spanje, Italië of Zuid-Frankrijk. Al dan niet met de caravan. Verzekering verzorgd. Leuk er over praten, er naar uitzien. Soms stuit u op problemen: files, verkeerd uitgepakte boekingen, pech onderweg of andere tegenslagen - maar het lukt u altijd. Dit geldt uiteraard ook voor uw medewerkers. Neem die medewerkster die in haar vrije tijd voorzitster is van de lokale operettevereniging - en niet zo’n kleine ook. Zij heeft veel contacten, moet veel organiseren, veranderingen zijn aan de orde van de dag…

Dus privé lukt het wel om succesvol met veranderingen om te gaan en er een succes van te maken. Waarom gaat het dan vaak zo moeizaam op de werkvloer? Omdat de verandering meestal wordt gepresenteerd als een voldongen feit. Medewerkers kunnen het zich niet eigen maken en moeten er maar mee zien te ‘dealen’. Het idee is niet van hen! Veranderen….je weet wat je hebt, niet wat je krijgt. Plotseling is bij een groot deel van de populatie het initiatief, de creativiteit en de proactiviteit verdwenen. Afwachten en weerstand is aan de orde van de dag.

Hoe voorkomt u een ‘weerstandsvacuüm’?
• Creëer een gevoel voor urgentie
• Presenteer uw visie en laat uw medewerkers commentaar geven (prikkel hun creatief vermogen)
• Check hun commitment en hun vermogen om te veranderen (het eerste is willen, het tweede kunnen)
• Zet daarna zo snel mogelijk de eerste stappen om de verandering(en) gestalte te geven